Yoga en relax weekend in Soestduinen

Berichten

Nieuws / Berichten 119 Views

Snak je naar een time out, even een paar dagen ‘op adem’ en tot rust komen? Wat dacht je van een yoga relax weekend? Op uitnodiging van yogadocente Annette Paulich en het Hilton in Soestduinen mocht ik een weekend komen onthaasten. Hoe ik dat heb ervaren? Dat lees je in het artikel hieronder. Check ook de leuke kortingsactie.

Het is nog 5 minuten rijden, zegt de navigatie. We rijden door de bossen middenin de Utrechtse Heuvelrug. Hilton Royal Parc Soestduinen, lees ik op een bordje dat we naderen. “Hier links!”. Mijn man die mij vandaag samen met de kids wegbrengt, hoeft nog net niet acuut op de rem te trappen om vaart te minderen. De oprijlaan naar het Hilton is statig. Het hotel is omgeven door bossen en straalt een en al rust uit. Ik adem een flinke teug van de frisse lucht in en voel dat de stress van de ochtend – ik heb er een halve chaotische werkdag opzitten – uit mij gezogen wordt. Ik zeg mijn man en kids gedag: ‘kusje, knuffel, hou van jou!’ Dan gaat mijn yoga break echt beginnen.

Niets moet, alles mag

Op mijn kamer vind ik een welkomstberichtje van Annette, eindigend met: ‘Niets moet, alles mag. Een weldadig weekend om lichaam en geest in balans te brengen. En gelouterd weer verder.’ Mooie woorden, mijn intentie is om me er helemaal aan over te geven. Om 17.00 uur zal ik Annette en de rest van de groep ontmoeten. Het is nu drie uur. Tot die tijd kan ik gebruik maken van wat het hotel aan spa en wellness te bieden heeft. Hotstone massage, Zweedse sauna, Turks stoombad? Of wat baantjes trekken in het zwembad. First things first: ik doe mijn schoenen uit en ga genieten van de Heartwarming yogi tea die Annette bij het welkomstberichtje heeft gelegd. Dan ga ik even languit op bed liggen en ik dommel weg. Als ik ontwaak is er bijna een uur verstreken. Het onthaasten gaat me goed af. Maar, ik moet toegeven dat ik best moe ben zo aan het einde van de week. Stiekem vind ik het heerlijk dat ik de kids niet om me heen heb en niet constant mijn vierjarige hoor roepen: ‘mamaaaa!, mamaaaaa!!!’ Wat een rust.

Het hier en nu

Tijd om mijn yoga outfit aan te doen en richting de yogazaal te gaan. Annette is een vrouw die een en al warmte uitstraalt. Hoewel de andere deelnemers onbekenden voor mij zijn en ik niet weet wat me staat te wachten, voelt het allemaal heel vertrouwd aan.
“Wat zou je willen meekrijgen van het yogaweekend of wat hoop je eruit te kunnen halen?.” Een vraag die we uiteraard konden verwachten. De deelnemers – een gemêleerd gezelschap bestaande uit een vriendinnengroep, een echtpaar, zussen, enkele mannen – zitten in een kring op hun matjes. We stellen onszelf voor en mogen dan antwoord geven op de vraag van Annette. Zelf hoe ik daar niet lang over na te denken. Toen ik de uitnodiging ontving, wist ik al wat ik eruit hoopte te halen: ten eerste ontspanning en ik vroeg me ook af of het mij zou lukken om alles even los te laten, mijn werk, mijn gezin en er op te kunnen vertrouwen dat mijn man het prima ging redden alleen. Van de twee nachten, zal ik 1 nacht in het hotel verblijven dus stel ik mezelf geen al te hogen doelen. Loslaten, dat vind ik wel een mooie. Ik ben hier nu voor mezelf. En dat is ook wat Annette even later tegen ons zegt: “Focus je op het hier en nu en niet op al het andere in de buitenwereld, want daar kun je nu toch niet bij.”

Dru Aardegroet

De yogales van Annette betreft een milde vorm, toegankelijk voor alle niveaus en passend bij het thema van het weekend. Met zachte strekkingen en draaiingen en vloeiende bewegingen. Het is een vorm van yoga waarbij het vinden van de stilte in jezelf centraal staat. “Niet per se intensief in de beoefening qua fysieke kracht, maar de uitwerking kan wel intens zijn.” Het thema van de eerste yogales is aarden. We nemen de berghouding aan, waarin we goed geaard en dus met beide benen stevig op de grond staan. Zelfverzekerd. Zonder spanning vast te houden. Als een berg. Een eenvoudige oefening lijkt het maar in de essentie is het een vrij krachtige houding. Probeer maar eens stevig te gaan staan, zonder spanning vast te houden in je lijf. Ik visualiseer me bij elke uitademing dat de spanning, vermoeidheid en zwaarte uit mijn lichaam de aarde in zakt. Daardoor ga ik stevig verankerd staan.

We gaan verder met de aardegroet, een Dru yogareeks bestaande uit 12 houdingen. Met zachte strekkingen en vloeiende bewegingen. Het belangrijkste energiecentrum dat hiermee wordt geactiveerd is de eerste chakra, de muladhra (wortel chakra), waar het gevoel zit van veiligheid en basisvertrouwen. De aardegroet zorgt voor gronding, geeft kracht en laat je zelfvertrouwen groeien. Zodat eventuele angst en twijfel plaats maken voor hoop en vreugde. De aardegroeten zijn anders dan de zonnegroeten waar ik doorgaans mijn Vinyasa lessen mee begin. Fysiek minder krachtig, het zweet breekt me niet uit, zeg maar. Daarentegen vind ik die lichtheid wel fijn. Ik merk dat ik vanuit de kalmte die de aardegroet in zich heeft, echt bewust ben van wat ik doe en hoe ik me daarbij voel. En daarin ben ik volgens mij niet de enige, want als ik om me heen kijk zie ik allemaal zachte en ontspannen gezichten.

Na de les volgt een ademsessie waarbij de bewustwording van de ademhaling centraal staat. We doen een buik- en borstademhaling en vervolgen met de ujjayi ademhaling. Bij die laatste adem je in door de neus en zachtjes uit door de mond terwijl je de keel iets samenknijpt, zodra er een ruisende geluid achter in de keel ontstaat bij het uitademen. Het zorgt voor een bewuste, trage en diepe ademhaling. Tijdens de diepe eindontspanning, wil ik eigenlijk maar een ding: nog heel lang zo blijven liggen.

Genieten MAG

Inspiratiekaartje yoga

Op de vloer heeft Annette inspiratiekaartjes gelegd. Na de les pak ik er op gevoel één uit. “Wil je meer van alles wat goed is? Ja? Je MAG meer van alles willen!”, staat erop. Dat neem ik mee voor de rest van de avond. We gaan ons opfrissen en schuiven aan in het restaurant voor het gezamenlijke diner. Het eten, vegetarische fregola onder andere, is heerlijk en de gesprekken met de overige deelnemers gaan van diepzinnig tot lekker luchtig. Er heerst een goede, positieve vibe in de groep. Natuurlijk willen we van elkaar weten wat de reden is om te kiezen voor een yogaweekend. Alles onder het genot van een wijntje. Daarna is het tijd om mijn kamer op te zoeken en de indrukken en ervaringen van vandaag te laten bezinken. Of het door de yoga komt, geen idee, maar zodra ik mijn hoofd op mijn kussen leg, ben ik al vertrokken. Pas de volgende ochtend word ik weer wakker van het geluid van mijn wekker.

Yogaworkshop: thema zelfvertrouwen

De volgende dag beginnen we om 8.00 uur met de yogaworkshop die in het teken staat van zelfvertrouwen en liefde voor jezelf. Het is nog vroeg maar ik voel me uitgeslapen. De rest van de groep heeft ook frisse zin. We starten met een zonnegroet, de Dru variant. De bewegingen zijn rond, zacht en dynamisch en hebben als doel de energie (weer) door het lichaam te laten stromen. Het is de manier om je dag vol met energie te starten. Dat de energieën worden geactiveerd merk ik snel genoeg wanneer ik het warm begin te krijgen en vrij snel mijn vest uitdoe. Er volgen staande en balans houdingen gecombineerd met eenvoudige strekkingen. Ook maakt Annette gebruik van affirmaties, positieve krachtzinnen, die slaan op het thema zelfvertrouwen en liefde voor jezelf. Het mooie van deze vorm van yoga is dat je niet enkel bezig bent met de statische houdingen, door de bewegingen vloeiend en dynamisch te beoefenen, bevorder je de energiestroom. Met als uiteindelijke doel: innerlijke rust en stabiliteit. Zodat je (weer) positief en proactief in het leven komt te staan. Die positiviteit en levensvreugde krijg ik ook mee van Annette. “Negatieve gevoelens en boosheid? Het is er allemaal en het mag er allemaal zijn. Observeer het en laat het vervolgens los.” Na de les van ruim anderhalf uur begint mijn maag wel echt te rammelen. In onze yoga outfits gaan we richting ontbijtzaal waar we kunnen genieten van een overdadig ontbijt. Yoghurt, muesli, lekker vers fruit en een goede kop koffie…heerlijk.

Stiltewandeling in de natuur

Stiltewandeling yoga weekend

Rond 11.00 uur worden we weer verwacht in de yogazaal, waar Annette ons wil informeren over de stiltewandeling van die middag: ‘Wandelen met aandacht, met de natuur als spiegel’. We mogen op ons eigen houtje de stiltewandeling doen, juist alleen zodat je echt in stilte en met jezelf bent. We mogen hier zoveel tijd voor nemen als we nodig hebben. Dat kan een halfuurtje zijn of twee uur. We krijgen een kaartje mee waarop oefeningen en tips staan. En een boekje met wandelroutes. We zitten nabij de Soestduinen en pal tegenover het uitgestrekte bos, genoeg natuur om te wandelen. ‘Het met aandacht wandelen in de natuur helpt je om sneller bewust te worden van hoe het met je gesteld is’, lees ik op het kaartje. Ik ga het meemaken. Op mijn kamer maak ik mij klaar en trek mijn wandelschoenen aan. Dan ga ik op pad. Hoewel ik zelf dichtbij het bos woon, ga ik nooit op eigen houtje naar het bos. Waarom zou ik? Met mijn oudste dochter wil ik er nog wel eens naartoe gaan, paddenstoelen zoeken of gewoon lekker ravotten. Maar moet ook eens uit je comfort zone stappen, dus ga ik in mijn eentje de stilte opzoeken in het bos.

Stiltewandeling

Als het hotel ver achter me ligt, pak ik het oefeningenkaartje erbij. ‘Sta stil en richt je op de stilte van de natuur. Richt je op de stilte en laat je lichaam ermee vullen…wordt je bewust van de ruimte in je hoofd…vervang alle drukte in je hoofd door de stilte vanuit de natuur.’ Ik doe mijn ogen dicht en hoor de vogels fluiten en de wind suizen door de bomen. Verder is het stil, ook in mijn hoofd. Ik bedenk me dat ik hier zo kan gaan liggen, zo fijn is dit. De stilte, maar ook dat ik verder niks hoef of moet. Niet van anderen, niet van mezelf…Eigenlijk is het zo simpel om even te onthaasten.

Rond het middaguur zit mijn yoga avontuur er helaas weer op. De overige deelnemers blijven hier nog een avond en dag. Het effect van mijn verblijf hier is wel duidelijk als mijn man en kids mij komen ophalen. ‘Mama!! Hoe was het, hoe heb je het gehad?’ Ik zit nog in de relaxmodus en moet even omschakelen. ‘Pff, oké even rustig aan’, zeg ik. Maar ik ben wel heel blij om ze te zien. Of het me gelukt is om los te laten? Dat zeker maar vooral ook om te investeren in mezelf. Ik ben even niet met anderen en de wereld om mij heen bezig geweest maar alleen met mezelf. Een cadeau aan mezelf. Daarbij heb ik kennis mogen maken met Dru yoga en met Annette. Een waardevol weekend.

Annette Paulich - Dru yoga docente

Ook een yoga relax weekend? Boek nu via OMY en krijg 15 procent korting!

Wil jij jezelf ook eens trakteren op een yoga en relax weekend? Goed nieuws! Je kunt deelnemen aan het eerstvolgende yoga weekend van 22-24 juni mét 15% korting! Stuur een e-mail naar info@ohmyyoga.nl en ontvang direct de kortingscode in je mailbox. Kijk ook eens op de webiste van Annette Paulich voor meer yogaweekenden en -relaxvakanties: www.meerdanyoga.nl.

Meer weten over Dru yoga?

Dru yoga vindt zijn oorsprong in Hatha yoga en omvat klassieke yogahoudingen (asanas), ademhalingstechnieken (pranayama), handgebaren (mudras), positieve affirmaties, heldere visualisaties en krachtige reeksen van houdingen die vloeiend en toch dynamisch uitgevoerd worden. Kenmerkend voor Dru zijn de Energy Block Release (EBR) reeksen, bestaande uit vloeiende bewegingen die helpen om spanningen en blokkades los te laten, zowel lichamelijk als mentaal. Met Dru Yoga werk je ook aan het in balans brengen van de energie centra in je lichaam (de chakra’s) en open je de toegang naar de krachtige energie van het hart. Door de beoefening van Dru ontstaan gevoelens van acceptatie, liefde voor jezelf, rust en kalmte. Bron: Dru Yoga Nederland. Kijk ook eens op www.druyoga.nl.

The post Yoga en relax weekend in Soestduinen appeared first on Oh My Yoga.

Grijp een fantastische korting met deze aanbieding en krijg geweldige yoga-apparatuur voor je trainingssessies. Je hebt goede uitrusting nodig om comfortabel te blijven tijdens het doen van yoga-oefeningen. Vind hier enkele met korting!

Comments